Ważąca przeszło 2,5 tys. ton tarcza TBM „Jadwiga” rozpoczęła budowę tunelu kolejowego pod Pisarzową. W ciągu najbliższego roku powstanie nowy obiekt o długości niemal 4 km, który skróci podróże pociągiem między Limanową a Nowym Sączem. Będzie to pierwsza z 16 takich budowli zaplanowanych w ramach projektu „Podłęże – Piekiełko”, największej inwestycji PKP PLK na południu Polski. Zadanie jest dofinansowane przez Unię Europejską w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
Wystartowało drążenie tunelu kolejowego pomiędzy Męciną i Mordarką. Realizuje je
większa z dwóch tunelownic pracujących w tym miejscu. Jadwiga waży ponad 2,5 tys. ton i ma 90 metrów długości. Przed maszyną i obsługującymi ją specjalistami nie lada wyzwanie – do wykonania jest dokładnie 3750 metrów podziemnej trasy.
Obiekt o średnicy niemal 11 metrów będzie powstawać
krok po kroku, z milimetrową precyzją. Tarcza TBM przy pomocy obrotowego czoła, wyposażonego w stalowe zęby, równocześnie wybiera ziemię i montuje betonowe ściany tunelu. Na zapleczu ciężkie maszyny i wspomagająca je kolejka przemysłowa usuwają wydobyty urobek, a w przeciwnym kierunku transportują betonowe fragmenty ścian tunelu, które powstają non stop w zlokalizowanej po sąsiedzku hali prefabrykacji. Całą operację zaplanowano na ok. 10 miesięcy nieustającej pracy.
– Przed kolejarzami i wykonawcami ambitne zadanie. Najbliższe miesiące to ciężka praca przy budowie najdłuższego tunelu kolejowego w Polsce. Cieszę się, że inwestycja realizowana jest zgodnie z przyjętym planem. Dzięki niej region zyska nowe możliwości rozwoju gospodarczego i społecznego – mówi minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Pod Pisarzową powstaną
dwa równoległe tunele. Oprócz obiektu dla pociągów,
od końca marca mniejszy tunel ewakuacyjny buduje TBM Kinga. W tym czasie maszyna wykonała już 420 metrów, a liczba ta rośnie z dnia na dzień. To będą pierwsze tunele wykonane dla projektu „Podłęże – Piekiełko”. W ramach największej inwestycji Polskich Linii Kolejowych na południu Polski powstanie 20 takich budowli. Pociągi będą kursować w 16 z nich, o łącznej długości niemal 21 km. Pozostałe 4 będą tunelami ewakuacyjnymi, a ich długość osiągnie ok. 10 km.
– To jeden z najtrudniejszych projektów realizowanych obecnie przez Polskie Linie Kolejowe. Budujemy tory w zupełnie nowym przebiegu, w bardzo wymagającym otoczeniu. Przygotowujemy się do realizacji kolejnych odcinków tej największej inwestycji kolejowej na południu kraju – mówi członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych SA Marcin Mochocki.
Najdłuższy tunel kolejowy w Polsce, który powstanie w sąsiedztwie Limanowej, to fragment nowego przebiegu linii kolejowej 104.
Modernizacja odcinka Limanowa – bocznica Klęczany jest realizowana przez konsorcjum Budimex – Gülermak Ağir Sanayi Inşaat ve Taahhüt A.Ş. – Gülermak Sp. z o.o. Jej koszt to przeszło 1,9 mld zł. To jedna z czterech części projektu „Podłęże – Piekiełko”, na których są już realizowane prace budowlane. Pozostałe to
stacja Limanowa oraz odcinki
bocznica Klęczany – Nowy Sącz i
Chabówka – Rabka Zaryte. W toku są postępowania przetargowe na cztery inne fragmenty tej linii: Rabka Zaryte – Mszana Dolna – Fornale (Kasina Wielka), Szczyrzyc – Tymbark, Tymbark – Limanowa i Podłęże – Gdów.
Projekt „Podłęże – Piekiełko” składa się z modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka – Nowy Sącz i budowy 58 km nowej linii, łączącej docelowo Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Dzięki temu powstanie nowe połączenie, które ułatwi komunikację Krakowa z Podhalem i Sądecczyzną. Najszybsze pociągi pokonają trasę Kraków – Nowy Sącz w ok. 60 minut. Podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie natomiast ok. 90 minut. Fragmenty tej inwestycji są częścią Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, dofinansowanego z funduszy Unii Europejskiej.